Waarom goede feedback geven lastig is
“Jij doet het ook altijd op jouw manier” “Vorige keer deed je dit ook al fout!” “Jij haalt ook nooit eens koffie voor mij he?!” Feedback. In veel bedrijven is het van belang en soms krijg je er zelfs trainingen over hoe dit te doen. Toch blijkt het in de praktijk vaak spannend om zowel feedback te geven als te ontvangen. In mijn werk als trainer kom ik twee soorten organisaties tegen. Organisaties waarin feedback wel geaccepteerd en gegeven wordt. En organisaties waarbij dit niet zo is. Als je in een van die laatste organisatieculturen terecht komt, dan is feedback geven een hele kluif – simpelweg omdat het niet de ‘norm is’. Vaak ligt de oplossing dan meer op organisatie- dan op individueel niveau. Mocht je toch de stoute schoenen aantrekken, of in een organisatie werken waarbij feedback meer geaccepteerd is, volgen hierbij wat basisregels.
Welke pas jij al actief toe
- ✅ Maak onderscheid tussen de persoon en het gedrag. Benoem altijd het voor jou ongewenste gedrag i.p.v. dat je de persoon als mens afkraakt. Bijv: “Ik vind je een fijne collega (persoon), ik merk alleen dat het me stoort als je gaat zitten (gedrag) tijdens je uitleg aan de groep.
- ✅ Omschrijf het voor jou ongewenste gedrag zo concreet en objectief mogelijk. Zonder interpretaties! En daar begint het uitdagend te worden. ‘Ik zie dat je bent gaan zitten’ i.p.v. ‘Ik zie dat je moe bent of geen zin meer hebt’. Het voordeel hiervan is dat de ander zich eerder in de objectieve omschrijving herkent dan in jouw interpretatie. En waardoor waarschijnlijk minder snel in de weerstand of aanval schiet.
- ✅ Benoem eventueel ook wat het met jou doet, wat het effect van het gedrag op jou is. Bijv.: “Als je gaat zitten als jij uitleg geeft, geeft mij dat het idee of gevoel dat je er geen zin in hebt.”
- ✅ Check altijd of de ander zich hierin herkent. Wellicht had de persoon dit helemaal niet door, of heeft hij er een goede reden voor.
- ✅ Tot slot: kom samen tot een alternatief. Bedenk samen gewenst gedrag of kom zelf met een tip of suggestie. Zo helpt je een ander om het ook goed te kunnen doen. Welke van deze tips pas jij al actief toe?