Want… leg jij ook wel eens iets uit, waarbij het lijkt alsof de ander je begrepen heeft?
En als je dan de resultaten ziet, diegene het blijkbaar toch ánders geïnterpreteerd heeft dan jij bedoelde? Herkenbaar?
Ruis in communicatie ontstaat gemakkelijk door ons eigen referentiekader, communicatiestijl en vooral door onze (voorkeurs)leerstijl. De een leert nou eenmaal anders dan de ander. De grootste misverstanden ontstaan dan ook als je eenzijdige communicatie gebruikt. Eenzijdige communicatie is als je vooral communiceert vanuit jouw voorkeurs(leer)stijl. Met een beetje geluk en toeval hanteert de ander dezelfde stijl, maar 75% kans dat de ander dat niet doet!
In de 20e eeuw deed o.a. David KOLB onderzoek naar hoe mensen leren. Hij kwam uit op vier voorkeurs leerstijlen.
1. De doener.
Heeft een voorkeur voor actief leren, door in actie komen en te experimenteren in de praktijk. Als doener kom je er al doende achter wat er wel en niet voor jou werkt.
2. De observeerder
Heeft een voorkeur voor feiten en theorie en onderzoekt deze zorgvuldig. De observeerder leer het beste door te kijken en te analyseren hoe iets werkt.
3. De analist
Heeft een voorkeur voor eerst kijken hoe iets gedaan moet worden, alvorens ergens mee te oefenen. Is een ster in logisch nadenken en redeneren. Voorkeur voor kennis uit boeken.
4. De beslisser/toepasser
Heeft een voorkeur tot nadenken hoe iets in de praktijk werkt. En om meteen te weten wat hij eraan heeft, of ermee kan. Houdt van schema’s, checklist of stappenplannen.
Welke leerstijl hanteer jij het liefst?
En herken jij ook dat jij soms jouw uitleg eenzijdig uitlegt (alleen op basis van jouw voorkeursstijl)?
Probeer eens te observeren/uit te proberen/te beredeneren welke leerstijl de ander heeft. En leg jouw boodschap dan ook eens op een ándere manier uit!
Heel benieuwd welke ervaring je hiermee op gaat doen.